Saturday 2 January 2010

Hang Tuah Jaya bandar pintar...


Mohd. Khalil Yaakob meletakkan keris pada logo Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ) sebagai simbolik pelancaran di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh, Melaka, semalam.


MELAKA 1 Jan. - Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ) akan menjadi bandar raya pintar dari segi pentadbiran, perkhidmatan dan perekonomian.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, MPHTJ bukan sahaja akan menjadi pusat pentadbiran baru kerajaan negeri tetapi juga tempat belajar, penempatan dan rekreasi seiring gagasan 1Malaysia.

Menurutnya, MPHTJ juga akan dijadikan sebagai sebuah pihak berkuasa tempatan (PBT) berintegriti dan dinamik yang mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian.

''Kerajaan negeri optimis MPHTJ dapat dibangunkan sebagai pusat pentadbiran baru negeri Melaka yang serba moden dengan mengutamakan keselesaan kepada pengguna.

''Selain itu, ia juga akan dijadikan sebagai pusat perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dan multimedia secara bersepadu di negeri ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ) di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh di sini hari ini.

Majlis tersebut telah disempurnakan oleh Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob.

Turut hadir ialah Ketua Setiausaha Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Ahmad Kabit.

MPHTJ menjadi majlis perbandaran keempat diwujudkan di negeri ini selepas Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG), Majlis Perbandaran Jasin (MPJ) dan Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB).

Perisytiharan itu, menjadikan MPHTJ sebagai PBT yang ke-147 diwujudkan di negara ini.

MPHTJ yang mempunyai keluasan 14.293 hektar itu meliputi 24 peratus kawasan daerah Alor Gajah, 36 peratus kawasan daerah Jasin dan 40 peratus kawasan daerah Melaka Tengah, kini didiami kira-kira 114,732 penduduk.

Mengulas lanjut Mohd. Ali berkata, kerajaan negeri telah menggariskan enam strategi mantap ke arah menjadikan MPHTJ sebagai bandar mampan.

Strategi tersebut katanya ialah pembentukan pusat pentadbiran pintar, pembangunan ekonomi dan tarikan pelabur, pembentukan imej dan identiti, peningkatan tahap dan kualiti hidup, kawasan rekreasi tarikan pelancong dan pengukuhan urus tadbir pembangunan Hang Tuah Jaya.

''Dengan enam strategi tersebut, Hang Tuah Jaya diharap terus membangun sebagai sebuah pusat pentadbiran ultra moden dan menjadi contoh kepada bandar-bandar lain di Malaysia," katanya.

Katanya, lebih penting Hang Tuah Jaya akan menjadi pusat pentadbiran setanding di Putrajaya.

Sehubungan itu, katanya, kerajaan negeri turut mempelawa semua pelabur dan peniaga untuk membuat pelaburan di Hang Tuah Jaya kerana mereka akan ditawarkan dengan pelbagai pakej menarik.

Di samping itu katanya, Hang Tuah Jaya juga akan dibangunkan sebagai zon kediaman selesa yang dilengkapi dengan infrastruktur sosial dan memenuhi segala prinsip pembangunan bandar mampan.

- Jafmanurin's Homestay terletak di dalam kawasan Hang Tuah Jaya

No comments:

Post a Comment