Tuesday 11 August 2009

Lebih 20,000 Dijangka Kunjungi HPPNPK 2009 Di MITC




Lebih 20,000 Dijangka Kunjungi HPPNPK 2009 Di MITC
INDUSTRI ASAS TANI ALAMI TRANSFORMASI BESAR

AYER KEROH, 10 Ogos - Industri Asas Tani (IAT) yang menjadi enjin ketiga terpenting pertumbuhan ekonomi negara kini sedang melalui suatu proses transformasi yang amat memberangsangkan apabila semakin ramai rakyat, khususnya generasi muda mula menjadikan sektor berkenaan sebagai sumber pendapatan baru.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Desa dan Pertanian Negeri, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasan berkata, sektor IAT khususnya bidang pertanian kini telah memperlihatkan satu perubahan yang cukup drastik dari aspek penyertaan generasi muda yang mula melihat potensi bidang berkenaan.

"Corak pertanian moden kini mampu menarik penyertaan lebih ramai rakyat termasuk generasi muda untuk menjadikan bidang ini sebagai sumber pendapatan baru yang menguntungkan dan memberi pulangan lumayan," ujarnya.

Katanya, pemilihan Melaka selaku tuan rumah Perayaan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Peringkat Kebangsaan dari 10 hingga 16 Ogos ini juga merupakan suatu pengiktirafan besar buat seluruh rakyat serta usaha berterusan Kerajaan Negeri dalam memartabatkan sektor berkenaan.

"Kerajaan Negeri memang memberi perhatian yang cukup serius terhadap sektor IAT di samping memberikan galakan serta bantuan, bimbingan dan sokongan padu kepada sesiapa sahaja yang berminat menceburi bidang ini sepenuh masa," ujar beliau.

Kata Mohd Hidhir lagi, perayaan HPPNPK 2009 yang bertemakan: ' Pertanian Menjana Ekonomi Negara' juga bukan sahaja menjadi platform terbaik kepada usahawan IAT Melaka mempromosikan kepelbagaian produk yang dihasilkan, malah inilah kesempatan terbaik kepada mereka melebarkan jaringan perniagaan dengan usahawan IAT dari seluruh negara.

Katanya lagi, program yang berlangsung selama seminggu di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) juga turut menawarkan peluang keemasan kepada orang ramai mendapatkan harga istimewa peringkat ladang atau kilang produk-produk keluaran peladang, penternak dan peladang dari seluruh negara.

"HPPNPK juga turut dimeriahkan dengan pameran flora, haiwan ternakan, ikan hiasan serta pameran jentera pertanian dan hasil pertanian.

"Jabatan dan agensi Kerajaan serta swasta juga turut memberikan khidmat nasihat kepada sesiapa sahaja yang berminat menceburi bidang perladangan, perikanan dan ternakan," ujar Mohamad Hidhir.

Katanya, HPPNPK kali ini dijangka disertai lebih 6,000 peserta di samping setiap negeri disediakan satu pavilion bagi pameran dan 340 ruang niaga dan promosi untuk peserta.

"Kita menjangkakan kira-kira 20,000 pengunjung datang sepanjang sambutan ini berlangsung," ujar beliau

"Ingat Melaka Ingat Jafmanurin's Homestay"

- Jafmanurin Homestay tidak dapat menampung kehadiran peserta yang ramai kerana semuanya memerlukan penginapan yang berhampiran dengan MITC (Jafmanurin's Homestay terletak dalam kawasan MITC)

No comments:

Post a Comment